Moja wielka grecka kolacja

Niektórzy dopiero rezerwują bilety lotnicze, próbują dopiąć walizkę albo szukają twarzowych okularów przeciwsłonecznych, inni już wspominają pierwsze w tym roku wakacyjne wojaże i pielęgnują swoją opaleniznę. Ponieważ tydzień temu wróciliśmy z naszej podróży po wyspie Kos, postanowiliśmy dla żądnych wakacyjnych opowieści znajomych, wyprawić prawdziwą grecką kolację. Bo nie od dziś wiadomo, że najlepiej rozmawia się przy jedzeniu.

Grecka kolacja

Powrót z wakacji to świetna okazja do wyprawienia tematycznego przyjęcia.  Przy stole zastawionym  potrawami charakterystycznymi dla danego kraju  łatwo przenieść się nam choć na chwilę do słonecznej Italii,  gościnnej Gruzji czy eleganckiego Paryża. Wystarczy kilka smakołyków przywiezionych z wyprawy, krótki pokaz wakacyjnych zdjęć i muzyka – i już mamy przepis na mile spędzony wieczór.

Ouzo to grecka wódka o smaku anyżowym. Nie jesteśmy amatorami mocnych alkoholi, więc kupiliśmy złagodzoną wersję o smaku kawowym.

Ryż w liściach winogron na przystawkę.

sałatka grecka

Odtworzyłam sałatkę, którą dostałam w jednej z greckich restauracji. Duże kawałki pomidorów, kawałki zielonego ogórka, czarne oliwki, cebula i duży plaster fety posypany oregano.  Do tego lekko podpieczona pita (Lidl).

Przeszukałam chyba wszystkie stragany w Kardamenie, żeby znaleźć przyprawę do ziemniaków, którą posypane były frytki w restauracji. Tej niestety brakowało do ideału, ale była smaczna.
Obok masło z wędzoną solą, którą kupiłam w Kuchniach Świata.  Oprócz ziemniaków podaliśmy również królika i duszone warzywa w sosie (również kulinarne wspomnienie z Grecji)

Na stole nie zabrakło oliwek i oliwy z oliwek, prawdziwych greckich przysmaków.

Chciałam, żebyśmy czuli się jak w greckiej tawernie, to dlatego na stole stoi butelka wina 😉 (patrz -> ten wpis)

grecki deser

Ponieważ nie przepadam za baklavą – najbardziej charakterystycznym greckim deserem, słodkim akcentem wieczoru została waniliowa chałwa.

Na stole nie mogło zabraknąć oczywiście kwiatów.  W tle leciała grecka muzyka. Włączyłam pierwszą, która wyświetliła się na you tubie. Pomogła stworzyć odpowiedni nastrój, więc bardzo szybko poczuliśmy się jak w greckiej tawernie, tym bardziej, że tego dnia był straszny upał 🙂

Jak wyprawić greckie przyjęcie:
1) wprowadź niebieskie kolory (zastawa i serwetki), najlepiej na białym tle
2) przygotuj smakołyki, które zachwyciły cię w Grecji
3) poczęstuj gości greckim przysmakiem, którego z pewnością jeszcze nie próbowali
4) zadbaj o grecką muzykę
5) przygotuj kilka wakacyjnych zdjęć
6) miłym akcentem będzie podarowanie gościom souvenirów